Huisregels
Wij vinden het belangrijk om de beste kwaliteit van zorg te geven en hebben veel aandacht voor de veiligheid van onze patiënten en personeel. Daarom hanteren wij de volgende huisregels, zo zorgen wij samen voor een prettige en veilige werkomgeving.
Uw bezoek
- Wij verzoeken u vriendelijk om op tijd op de afspraak aanwezig te zijn.
- Indien de gemaakte afspraak niet door kan gaan geef dit dan zo snel mogelijk per mail of telefonisch door. U kunt uw afspraak tot 24 uur voor aanvang kosteloos annuleren.
Bij afzegging binnen 24 uur zijn wij genoodzaakt om de gereserveerde tijd bij u in rekening te brengen.
- Het is niet toegestaan om in de praktijk te eten en of te drinken
- Dieren m.u.v. hulphonden zijn niet toegestaan bij ons in de praktijk.
- Het is niet toegestaan om in de praktijk te roken.
Privacy
- Wilt u een foto, film of geluidsopname maken, vraag dan vooraf toestemming aan diegene die in beeld komen of die te horen zijn.
- Respecteer de privacy van ons personeel en andere patiënten.
Veiligheid
- Wij gaan respectvol met elkaar om. Uit daarom geen fysiek en of verbaal geweld, discriminatie, seksuele intimidatie of ander ongewenst gedrag. Bij diefstal, geweld, vernieling en agressie doen wij aangifte bij de politie.
Eigendommen
- Wij zijn niet aansprakelijk voor schade, verlies en of diefstal van uw eigendommen
- Voor gevonden of vermiste voorwerpen kunt u bij de balie terecht. Gevonden voorwerpen worden 6 maanden bewaard.
Rechten en Plichten
Als patiënt gaat u een relatie aan met uw tandarts(praktijk). De overheid heeft een wetgeving ontwikkeld waarin deze relatie wordt geregeld. Enkele belangrijke zaken treft u hier aan.
Rechten
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
In het kader Algemene Verordening Gegevensbescherming heeft Tandartspraktijk Het Hoge Doel een werkwijze die u kunt teruglezen onder het kopje “privacy”. Uw rechten worden hierin uiteengezet, evenals de wijze waarop wij uw persoonsgegevens beschermen.
Bescherming persoonsgegevens
Tandartsen en andere medewerkers van Tandartspraktijk Het Hoge Doel zijn gebonden aan het beroepsgeheim of geheimhoudingsplicht. Dit betekent dat zij zonder uw toestemming geen informatie over uw behandeling mogen verstrekken aan personen of instanties die niet bij de behandeling zijn betrokken.
Recht op informatie
Als goede zorgverlener is het onze plicht u onder andere te informeren over:
- De aard en het doel van de voorgestelde behandeling of onderzoek;
- Indien van toepassing de gevolgen of de eventuele risico’s van de behandeling en de prognose;
- Eventueel alternatieve behandelingsmogelijkheden;
- En alle daarmee gepaard gaande kosten.
Als patiënt beslist u over de behandeling die u ondergaat. Als u de informatie niet goed begrijpt, vraag dan gerust om uitleg.
Verlenen van toestemming (Informed Consent)
Wij behandelen u uitsluitend indien wij tot overeenstemming zijn gekomen met betrekking tot het behandelplan. Wettelijk mag u ook alleen behandeld en/of onderzocht worden als u daarvoor toestemming geeft. U beslist zelf of u wel of niet behandeld wilt worden en waarvoor.
Uitvoering Behandelingen
De tandarts zal de behandeling naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uitvoeren, indien en voor zover van toepassing, in overeenstemming met de Gedrags- en Beroepsregels. Tandheelkundige behandelingen vallen onder medische/ geneeskundige behandelingen. De (tand)arts heeft een inspanningsverplichting en geen resultaatverbintenis.
Plichten
Als patiënt heeft u – naast rechten – ook plichten. Hieronder de belangrijkste:
Het verstrekken van informatie
- Informeren van de tandarts omtrent algehele gezondheid en medicatie;
- Zoals de hulpverlener de plicht heeft u zo goed mogelijk te informeren over de onderzoeken en behandelingen, heeft u op uw beurt als patiënt de plicht zo goed mogelijk aan de behandeling mee te werken.
- De hulpverlener mag van u verwachten dat u hem voorafgaande aan de onderzoeken – maar ook tijdens de behandeling – informeert over belangrijke zaken die met de behandeling en uw algehele gezondheid samenhangen. Naarmate de hulpverlener beter is geïnformeerd, is hij ook beter in staat u zo goed mogelijk te behandelen
- Informeren van de tandarts omtrent wijziging van uw adres of verzekering. Deze wijzigingen dient u schriftelijk of per mail door te geven.
Op deze manier hopen wij uw verblijf bij ons in de praktijk zo aangenaam mogelijk te maken. Mocht u nog suggesties hebben dan horen wij het graag.
Met vriendelijke groet,
Team Tandartspraktijk Het Hoge Doel